Véleményem az aktuális vizsgáról

Számomra fontos, hogy átfogó véleményt tudjak alkotni az aktuális vizsgáról, tanácsokkal tudjam ellátni a diákjaimat az esetleges fellebbezés miatt na és persze, hogy lássam mivel álltak szemben a tanulók. Ezért minden évben megoldom az aktuális feladatsort magyarázatokkal együtt (a megoldott feladatsort a régebbi érettségi feladatsorok részletes megoldása almenüpontban találod), illetve készítek felmérést az írásbeli vizsgaeredményekről is.

Statisztika és vélemény a 2024 májusi írásbeli vizsgáról

A korábbi évekhez hasonlóan idén is megkérdeztünk Titeket névtelenül az emelt kémia és biológia írásbeli eredményeitekről a Chembio (kémia és biosz érettségizők csoportja) facebook csoportban. A kémia eredményekre 784-en válaszoltak, a biológiára 895-en, ami elég szép szám. Mivel névtelen volt a kérdőív, ezért nem volt célszerű valótlan eredményt megadni és ha tényleg szinte mindenki az igazat válaszolta, akkor a kapott eredmények akár megközelíthetik a valóságot! Én a kémia eredményeket fogom itt elemezni, a biológiát majd Soós Noémi kolléga megosztja a facebook csoportunkban.

Kémia írásbeli eredmények

A saját felmérésünk alapján az átlag 59,1 pont. Ez a tavalyi felmérésünkből származó eredménynél 2,4 ponttal jobb átlagban szinte azonos eredmény (akkor 56,7 pont lett). 

Véleményem a kémia írásbeli feladatsorról

Személyes véleményem szerint az idei kémia írásbeli vizsga nem tartozott nehéz feladatsorok közé, tízes skálán olyan 5-6-os erősségűre lőném be. Nézzük elsőnek feladatról feladatra:

Az első az esettanulmány volt. Ezt én nem a könnyű feladatok közé sorolnám, mert a szöveg nagyon hosszú volt és picit nehéz nyelvezetű (szerintem...). Szerintem sokat kivett a vizsgázóból mire a szöveg végére ért.

A második feladat az egyszerű választás barátságosnak tűnt. Itt csupa olyan feladat volt amihez hasonlókat már az előző években megkérdeztek, szerintem semmi meglepetést nem tartalmazott. 

A harmadik, azaz kísérletelemzés. Nos ez a feladat szinte csak a szervetlen kémia "visszaböfögése" volt és  nehézsége ebben is rejlett. Aki aprólékosan megtanulta és kigyakorolta a szervetlen kémiát (és persze hagyott is időt arra, hogy leülepedjen a tudása) annak ez a feladat nem okozott különös gondot. Azonban bizonytalanabb szervetlen tudás esetén már nagyon könnyedén össze lehetett keverni a dolgokat, vagy pontatlan választ adni, és így pontot veszíteni.

A negyedik táblázatos feladat. Ez szervetlen és általános kémia tipikus mixe volt. Én nem venném a nehéz feladatok közé, de az 'X-szelgetős" résznél azért figyelni kellett és könnyen lehetett pontot bukni.

Az ötös elemző feladat. Egy egy nagyon klasszikus szerves kémia feladat volt. Szerintem ez abszolút a közepes nehézségű feladatok közé tartozott, volt már némileg könnyebb szerves feladat is, de sokkal nehezebb is. Itt megint nagyon sokszor csupán tárgyilagos tudást kellett csak visszaadni.

A hatos számolási feladat. Ezt egy közepes erősségű számolási feladatnak mondanám, volt azért már könnyebb ismeretlen fém meghatározásos példa. Talán a feladat legelső részében és a redoxi egyenlet rendezésében lehetett itt a legkönnyebben elbukni.

A hetes számolás. Ebben szerintem semmi meglepetés nem volt, egyensúly egy kis gyenge bázisos pH-s feladattal. Nagyon hasonló feladatrészek az elmúlt években már voltak, így én személy szerint ezt a feladatot a könnyebbek közé sorolnám.

A nyolcas számolás. Ez egy klasszikus, átlagos nehézségű oldatos/sztöchiometriás feladat volt egy kis elektrolízissel megfűszerezve a végén. Az egyes feladatrészekhez hasonló kérdések szintén voltak az előző években. Itt szerintem nagyon sok azon múlott, hogy ebben a témakörben mennyire mélyedt el az ember a felkészülése során, mert én úgy éreztem a feladat megoldása közben, hogy aki ezt a témakört csak felületesebben nézte át, azon könnyen kifoghatott ez a példa.

A kilences, a sokat emlegetett kecskesavas példa. Most lehet nem leszek népszerű, vagy tán meg is csuklattok (vagy ha nem is engem, akkor muttert), de szerintem ez nem volt egy nehéz feladat. Ami talán a nehézséget okozta az az, hogy az elején sokan benézték az arányokat és így "n" értékét és utána repültek a pontok. Összességében ez egy egyszerű szerves képletmeghatározás volt általános képlet segítségével, majd egy kis pV=nRT és végül egy kis standard Hess-tételes feladat, amihez hasonlót az elmúlt években szintén mindig kérdeznek.

Összefogalava: 

Ahogy már írtam, szerintem ez a feladatsor nem tartozott a nehezek közé, én meg merem kockáztatni (és ezt az általunk készített felmérés is alátámasztja), hogy a tavaly májusi írásbeli azért valamivel nehezebb volt. A feladatsor legnagyobb nehézsége szerintem (és a hozzám eljutott visszajelzések alapján is) az időbeosztás volt, mert voltak olyan feladatok amikre a megszokottnál több idő kellett (pl.: esettanulmány, vagy a szerveses feladat). Tehát ennél a feladatsornál is könnyen járhatott úgy az ember, hogy megcsúszott az idővel és utána a kapkodás és a nagy mértékű stressz miatt 1-2 feladatot vagy nagyon gyorsan kellett megoldania és emiatt olyan hibákat vétett, amiket alapból nem szokott vagy be sem tudott minden feladatot fejezni.

Én szívből remélem, hogy minél többen bekerültök a kívánt egyetemre. Aki mégsem, annak ismét csak azt tudom mondani, hogy gondolja át, hogy miért nem sikerült úgy a vizsga, ahogy kellett volna. Ne adja fel, valósítsa meg az álmait, mert abban teljesen biztos vagyok, hogy csak akkor lesztek teljesen boldogok, ha azt csináljátok az életben, amit mindig is szerettetek volna!

Ha bármiben szerednéd, hogy segítsek, vagy kérdésed lenne, akkor nézz szét a honlapomon vagy keress fel mailben bátran (lenart.gergely.mk@gmail.com)!

A legjobbakat nektek és szép nyarat!

Lénárt Gergely okl. vegyészmérnök, kémia magánoktató