Véleményem az aktuális vizsgáról

Számomra fontos, hogy átfogó véleményt tudjak alkotni az aktuális vizsgáról, tanácsokkal tudjam ellátni a diákjaimat az esetleges fellebbezés miatt na és persze, hogy lássam mivel álltak szemben a tanulók. Ezért minden évben megoldom az aktuális feladatsort magyarázatokkal együtt (a megoldott feladatsort a régebbi érettségi feladatsorok részletes megoldása almenüpontban találod), illetve készítek felmérést az írásbeli vizsgaeredményekről is.

Statisztika a 2020 májusi írásbeli vizsgáról

A ChemBio (kémia és biosz érettségizők csoportja) facebook csoportban az írásbeli vizsgaeredmények kihirdetése után Soós Noémi (biosz) kollégámmal egy felmérést indítottunk a vizsgaeredményekkel kapcsolatban. A felmérés lényege az volt, hogy tudjunk következtetni az emelt szintű biológia és kémia eredményekre globálisan még mielőtt nyilvánosságra hozzák őket segítve ezzel a diákokat. Most ismertetem a kémia eredmények alakulását.

Kémiából összesen 376 diák válaszolt arra a kérdésre, hogy hány pontos írásbeli vizsgát írt. Itt megjegyezném, hogy ez a vizsgázók több, mint 10%-a, ilyen mennyiségű statisztikai adat esetén elég pontos következtetéseket lehet levonni. Arra a felhívnám a figyelmet, hogy ez csak egy tájékozódó felmérés, némileg természetesen eltérhet a valóságtól.

A válaszokat a következő grafikon szemlélteti:


Az ábrán jól látszik, hogy a vizsgázók körülbelül 35%-a ért el 50 pont alatt. Ez a tavalyi felméréshez képest 7-8%-os csökkenés, azaz idén lényegesen kevesebben írtak 50 pont alatt, mint tavaly az már biztos. A középmezőny (50-80 %) is jobb lett idén 5-6%-kal, tavaly 45% körül volt, idén 51%. 80 pont felett idén a vizsgázók kb. 14%-a teljesített, 2%-kal több, mint tavaly. Idén a felmérésből számolt átlag 55 pontra jött ki, ez kb. 2 ponttal jobb, mint tavaly.

Én a felmérés alapján arra a következtetésre jutottam, hogy idén jobb eredmények születtek az írásbeli vizsgán, mint tavaly. Ha viszont hozzávesszük azt, hogy tavaly volt szóbeli vizsga is (amin általában ugyebár javítani szoktak), akkor azt mondhatjuk, hogy a tavalyi globális végeredmény (szóbeli és írásbeli együtt) az Oktatási Hivatal honlapjáról kinézve, kb. 10%-kal jobb lett az idei írásbeli eredménynél.

Sokan kérdezik tőlem, hogy idén csökkenni vagy növekedni fognak-e a pontok. Sajnos nem vagyok jós, erre nem tudok válaszolni (és ez ugye nem csak kémia függő), senkit nem szeretnék becsapni, vagy álomba ringatni. Amit mondhatok a felmérés alapján, hogy a kémia miatt ne várjunk drasztikus csökkenést (pl.: 10-15 pontosat). Ha a kémián múlnának a pontok alakulása, akkor én azt mondanám, hogy hasonló lesz, mint tavaly, vagy némileg kevesebb (de még egyszer hangsúlyozom, hogy a másik felvételi tárgyatokon is múlik).

Remélem azért valamennyire segített ez a statisztika!

Szép napot nektek!

 


Véleményem a 2020 májusi írásbeli vizsgáról

Kedves Kémiások!

Ahogy ígértem, leírom a véleményemet az idei vizsgáról. Minden vizsgával kapcsolatos vélemény tekinthető szubjektívnak, én abból indulok ki, hogy mi a követelményrendszer és én hogyan készítettem a saját diákjaimat, a lényeg, hogy ez csak egy vélemény lesz a sok közül.

Kezdjük az elméleti résszel. Az első táblázatos feladat korrekt volt, azonban átfogóan kellett tudnunk hozzá, hogy melyik fém tud reagálni vízzel, melyik amfoter. Cseles kérdés volt a nátrium égetése és nátrium oldása nátrium-hidroxid-oldatban. Ezek tipikusan olyan kérdések, amivel lehet szivatni ezért a dörzsöltebb oktatók erre rámennek és gyakoroltatják. A második egyszerű választós feladat nem tartozott a nehéz feladatok közé, eléggé általános kémia orientált volt, azonban a függvénytábla elég sokat tudott benne segíteni. A harmadik esettanulmányos példa volt a vizsga talán legnehezebb feladata. Iszonyat hosszú volt végigolvasni és nagyon tömör volt, sok-sok információval, egyszerűen nekem is lezsibbasztotta az agyamat. Én nem raktam volna bele ilyen hosszú és nehéz szövegű feladatot, mert nagyon sok időt elvesz, könnyű elveszni a részletekben pláne, hogy a vizsgázók többsége iszonyatos stressznek van kitéve, sajnálom, hogy ez volt az esettanulmány. A 4. elemző feladat szerintem könnyű volt azoknak, akik felkészülésük során eleget gyakorolták a Hess-tételének alkalmazását és az egyensúly eltolását, nagyon korrekt feladat volt. 5. kísérelt elemző és egyben utolsó elméleti feladat eléggé megosztotta a diákok véleményét. Szerintem maga a feladat közepesen volt nehéz, de nagyon oda kellett figyelni minden apró részletre, illetve átfogóan kellett tudni a reakciókat (mind szerves, mind szervetlen kémiából), ionok színeit vizes oldatban.

Számolás. Az idei számolási példák szerintem nem a legnehezebb feladatok közé tartoztak. Véleményem szerint elég diverzre sikerültek, azaz sok témakörbe belekérdeztek és inkább típuspéldák voltak. Akivel becsülettel gyakoroltatták az egyes számolási témaköröket és fejben ott volt (azaz nem stresszelt rá nagyon, ami tudom, hogy ilyenkor nem könnyű, én is átéltem), azok jó eséllyel meg tudták ezeket a példákat oldani. A 6-os feladat sztöchiometriai és titrálásos számoláson alapuló példa volt, a számolások közül ez volt az egyik legnehezebb, könnyen el lehetett a hígításon csúszni. A 7-es szénhidrogénes a) része a könnyű átlagos moláris tömeges példák közé tartozott, b) része nem volt a legkönnyebb, meg kellett pár ilyet csinálni, hogy eszünkbe jusson, hogy mit kell vele kezdeni. A 8-as hígításos példát én könnyűnek találtam, kétszer a hígítással kellett számolni, egyszer pedig a bázisállandó képletével (ez megint elég feladat megoldásának függvénye, hogy ment-e a c) rész). Az utolsó feladat a) része egy tipikus keverési egyenlettel viszonylag egyszerűen megoldható kristályvizes feladat volt, b) része pedig egy elektrolízises típuspélda.

Véleményem szerint az idei érettségi könnyebb volt, mint a tavalyi. Akit úgy készítettek, hogy minden témakört megnéztek vele és gyakoroltatták, az képes volt ezt jóra megírni. Amin nagyon el lehetett csúszni az az idő beosztása köszönhetően az esettanulmánynak és az ebből eredő stressznek, ami miatt elkezdenek kapkodni a diákok.

Mint írtam, ez csak egy vélemény, én abból tudok kiindulni, hogy én miket adok le az óráimon, remélem senkit nem sértettem meg, mert abszolút nem állt szándékomban. Remélem, hogy minél többen el fogjátok idén érni a célotokat és jövőre ilyenkor már a vizsgaidőszakkal lesz teli a hócipőtök! 😉

Akinek nem ment, annak azt üzenem, hogy próbáljon nem csüggedni, mert most ugyan nem úgy látszik, de higgyétek el, ez nem a világ vége. Próbáljatok pozitívan gondolkodni, mert véleményem és tapasztalatom szerint a negatív gondolkodás és önmarcangolás nem segít, de cserébe sokat árt. Fejtsétek meg, hogy mi lehetett a nem sikeres vizsga oka (leggyakoribb okok: stressz, kevés gyakorlás, rossz tanulási módszer, inkompetens tanár) és ebből tanulva újra vegyétek fel a harcot. Sokszor a legjobb és legsikeresebb szakemberek sem elsőre vagy másodikra kerülnek be az egyetemre (erre lásd példának Zacher doki esetét). Ha van egy álmotok, akkor ne adjátok fel, küzdjetek érte és hajtson a cél, mert képesek vagytok rá, és higgyétek el, akkor lesztek boldogok, ha azt csináljátok, amit szeretnétek (lásd jómagam, vegyészmérnöki diplomával oktatok, mert én azt szeretem).

A legjobbakat kívánom Mindenkinek!