Véleményem az aktuális vizsgáról
Számomra fontos, hogy átfogó véleményt tudjak alkotni az aktuális vizsgáról, tanácsokkal tudjam ellátni a diákjaimat az esetleges fellebbezés miatt na és persze, hogy lássam mivel álltak szemben a tanulók. Ezért minden évben megoldom az aktuális feladatsort magyarázatokkal együtt (a megoldott feladatsort a régebbi érettségi feladatsorok részletes megoldása almenüpontban találod), illetve készítek felmérést az írásbeli vizsgaeredményekről is.
Statisztika és vélemény a 2021 májusi írásbeli vizsgáról
A korábbi évekhez hasonlóan idén is megkérdeztünk Titeket névtelenül az emelt kémia és biológia írásbeli eredményeitekről a Chembio (kémia és biosz érettségizők csoportja) facebook csoportban. A kémia eredményekre 547-en válaszoltak, ami elég szép szám. Mivel névtelen volt a kérdőív, ezért nem volt célszerű valótlan eredményt megadni és ha tényleg szinte mindenki az igazat válaszolta, akkor jó közelítéssel a kapott eredmények reprezentálják a valóságot:

A saját felmérésünk alapján az átlag 58%. Ez a tavalyi eredményeknél körülbelül 6%-kal jobb.
Személyes véleményem szerint az idei írásbeli vizsga semmiképp sem tartozott a nehezebb vizsgák közé, de ezt a felmérés is elég jól alátámasztja (a megkérdezett vizsgázók közel ötöde írt 80% felett és közel harmada 70% felett, tavaly ennél rosszabb volt a statisztika). Sokan kérdezik, hogy tavalyhoz képest mire lehet számítani a felvételi pontok tekintetében. Nos természetesen ez egy elég komplex dolog (függ a biosztól, az érettségizők jegyeitől és többi érettségi eredményétől). Ha csak a kémiát nézzük, akkor szerintem a pontok némi emelkedésére lehet számítani.
Egy kicsit a vizsgáról és, hogy milyen hibalehetőségek voltak. Őszinte leszek, mert csak annak van értelme. Az elmélet viszonylag egyszerű volt, olyanokat kérdeztek főként, amik már régebbi vizsgákon legalább egyszer előfordultak, a szóban megkérdezett diákok is így vélekedtek. A számolással már kicsit más a helyzet. Az igazat megvallva főként típuspéldák szerepeltek, olyan feladatok, melyekhez hasonlóak már voltak az előző években. Amin el lehetett csúszni, és amitől meg lehetett ijedni, az a feladatok megfogalmazása volt, néhol kicsit erőltetnek éreztem a szöveget, kiváltképp az utolsó feladatnál. Akinek nem a legjobban sikerült az idei vizsga az több tényezőn csúszhatott meg:
- stressz: sajnos vizsgahelyzetben még a legjobban felkészülteknél is előfordul, hogy leblokkol és olyanok nem jutnak eszébe, amiket amúgy a kisujjából kirázna. Ebben az esetben én azt a tanácsot tudom adni, hogy próbáljuk meg minél többször felmérni a tanárunk által a tudásunkat, azaz írjunk minél több nehezebb dolgozatot.
- nem megfelelő felkészítés: sajnos mind az iskolai fakultációk mind a magántanárok vagy felkészítő kurzusok esetén is szép számmal vannak olyanok, akik nem veszik kellőképpen komolyan a vizsgára való készítést (erről tudnék sokat mesélni, de majd egyszer, talán). A felkészítő tanár kezében nagy a felelősség, mert a diákok általában (pláne fizetős esetben) megbíznak bennük és az utasításaikat követik. Sajnos nagyon sok esetben nem mennek végig minden típuspéldán, nem veszik elég részletességgel az elméletet és számolást illetve nem oldatják meg az összes régebbi érettségi példát. Az idei érettségi pont egy olyan vizsga volt a számolás tekintetében, hogy azon múlott a legtöbb, hogy végig csináltatták-e veletek az összes régebbi érettségi példát tematikusan és elmagyarázták-e részletesen azokat a feladatokat, amelyek nem mentek. Aki emiatt nem ért el jó pontot, annak azt tudom tanácsolni, hogy keressen másik felkészítő tanárt.
- kevés gyakorlás: Az emelt kémia elméleti és számolási anyaga nem túl kevés (sőt). Ahhoz, hogy kellőképpen fel tudjunk készülni a vizsgára iszonyat sok feladatot kell végigoldani elméletből és számolásból egyaránt. Ez esetenként, pláne a végzős diákok és főállásban dolgozók esetében már-már a lehetetlen kategóriával érhet fel, így nem tudtok minden típuspéldát kigyakorolni. Akinek esetleg emiatt nem lett olyan a vizsgája, mint szerette volna, annak azt tudom tanácsolni, hogy hagyjon egy picit több időt magának a következő vizsgafelkészülésre, vagy ha megoldható, akkor picit vegyen vissza a munkájából.
- idő: Páran az időbeosztással csúsztak el és így a végén kapkodniuk kellett, vagy egyszerűen nem tudták befejezni a vizsgát. Ennek kiküszöbölésére az orvosság abszolút az úgynevezett izommemória, azaz minél több feladat megoldása, minél több régebbi érettségi feladatsor egyben való megcsinálása.
Én szívből remélem, hogy minél többetek bekerül a kívánt egyetemre. Aki mégsem, annak ismét csak azt tudom mondani, hogy gondolja át, hogy miért nem sikerült úgy a vizsga, ahogy kellett volna. Ne adja fel, valósítsa meg az álmait, mert abban teljesen biztos vagyok, hogy csak akkor lesztek teljesen boldogok, ha azt csináljátok az életben, amit mindig is szerettetek volna!
Ha esetleg nyáron készülnél, és felkészülési lehetőséget keresel, akkor akár én is tudok neked segíteni, infók itt.
A legjobbakat nektek és szép nyarat!
Lénárt Gergely okl. vegyészmérnök, kémia magánoktató